Monday, March 19, 2018

Terrible Two's




Assalamualaikum. Mengumumkan, kini anak aku sudah masuk fasa "Terrible Two's". I have no idea.. eh terspeaking. Serius memang tak pernah jangka hebatnya fasa ini.  

Aku sekarang dalam keadaan sentiasa aware, sebelum dia bangun tidur memang kemas rumah, tutup pintu belakang umah etc etc, jauhi dari semua punca dia-tak-dapat-dan-mengamuk. Dan, makan dia pun aku ready awal, masak dulu apa-apa hal,  kena sentiasa ada biskut & roti. 

So semalam dapat try praktikkan salah satu cara nak tackle budak dalam fasa ni. And kalau boleh, kena amalkan selalu.

Playground & Bebaskan Beliau. 




Ya, lagi-lagi budak lelaki kan. Banyak energy. Nak memanjat dan berlari. Ya, cara nya dengan bawak pergi taman & padang. Lepas kan bagi penat. Tapi jangan penat sangat, kang ngamuk penat. Yelah, 5 hari duduk dengan pengasuh mengadap TV. Balik umah TV. Punca juga tahu mengadap TV je selalu.

Tidur yang cukup.

Pusingan tidur Ojil selalu berubah. Lagi sejak hantar pengasuh, dia tahan mata taknak tidur. Banyak bermain. Tapi takpe, asalkan tidur dia cukup. Kadang-kadang 6 pm dah tidur, sampai esok hari. Macam kita lah kan, kalau tak cukup tidur jadi apa? ;p




Nak jaga anak ni kena banyak ilmu kan? Banyak kan membaca, banyakkan bertanya kawan-kawan yang dah lama jadi mak ni. Mula-mula aku panik gak, lama-lama okay. Aku jeling je bila Ojil buat hal. 

Beri tumpuan.

Ya, sentiasa lah beri tumpuan kepada anak. Main lah dengan dia sama-sama. Bukan bagi mainan banyak-banyak pastu tinggal. Ada beza taw. 



Jaga makan.

GULA. Ya kurangkan. Anak aku pun dah pandai pilih manis-manis. Makan inti roti. Makan oreo. So? Kita kan mak bapak. Dorang bukan pergi kedai ada duit beli sendiri. Kita yang kena kawal, kalau kat rumah paling mudah. Jangan beli dan bawak balik. Dari beli Oreo, baik beli buah untuk anak.


Terbaru, paksa pakai kan pampers kat luar. Nasib kat dalam dah pakai. 


Jatuhkan penyidai baju. Aku gelakkan aja.

So, boleh baca lagi tips-tips lain. Google jew, and ada juga ayat-ayat Quran penenang. Paling simple, ko bacalah Al-Fatihah slow-slow tiup fuhh sikit kat umbun-umbun. Yang penting kita kenal anak kita, itu saja. Sekian.

Ok bai.

No comments: