Saturday, January 8, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita.

keluar makan setelah seharian demam dan kelaparan. pas g klinik, kami ke deretan kedai makan. kami masih tak buat keputusan. ada 3 kedai. Ali Bistro, Kafe Malaya atau Kedai Arab lupa plak nama, apa yg pasti ada Shisha. Shisha ye Aket, bukan Shasha.

ok kami pilih Kafe Malaya.

tapi masalah problemnya, kedai tak ramai orang, tapi meja tak kemas. waiter pun lambat.

aku ngan Aket terus bebel, "ish malas kan?" "eh kalau kat mamak ramai, tapi meja bersih je" "lambatnya waiter, kalau kat mamak tak sempat duduk mamak dah mengalu-alukan kedatangan kita dan buat kita rasa macam Yang Berhormat".

pastu kami order lah, tomyam, telur dadar, nasi separuh, udang goreng tepung.

pastu kami dengar pekerja kedai ini bising di dapur, "eee malasnya nk buat tomyam campur, weih ko buat ah, ko buat tomyam sedap!"

hoh? halo...kami paham bahasa melayu? dan kami tak pekak lagiiiii, duhh."

pastu 15 minit sampailah apa yang di oder.


eh btullah kawan ko kata tadi, ko buat tomyam mmg sedap. sotong goreng tepung korang laaaaagi sedap. macam kat bagan lalang lah! siyes sedap. eh tapi bukan Aket oder 'udang' goreng tepung?

seb baik kami bukan jenis poyo, cerewet dan eksen tak tentu pasal nak marah-marah pekerja kedai. terima je jodoh kami dengan sotong goreng tepung malam ini. seb baik waiter tu berbudi bahasa, bahasa jiwa bangsa, budi bahasa budaya kita, sebab lepas bayar dia cakap "terima kasih, lain kali datang lagi taw, balik tu hati-hatilah, berdua je tu".

baiklah! terus kami pecut merempit!


eh tak. tipu je, ini gambar posing je lebih. hahahha. ok siyes, kami akan datang lagi sebab sotong goreng tepung korang sedap. dan sebab korang berbudi bahasa.

dan sbb kat mamak masa masuk kedai je dorang mengalu-alukan, masa balik lantak kau lah selepas caj milo ais RM2.20. itu kesimpulan kami malam ini.

ok bai.

ps : siapa yang tanya saya SOALAN INI? baik ngaku, saya nak belanja Zinger Krunch ni, nak tak? biasa dia, haiip!

6 comments:

Kap said...

hooyo soalan.

akiss ferrero. said...

hahaha. ko yg tanya eh, mengaku cepat! nk belanja ni! hahahaha

Kap said...

aku. aku.
tak ah.
aku part cinta gosip cinta mana reti.
kalau macam mana kau tone gambar teringin juga lah aku tanya.
jadi mana Zinger Krunch aku? :D

akiss ferrero. said...

haha. ok aku tone gambar dengan photoscape je, peh tu guna aplikasi dalam hp, ;)

mana aci, masih takda jawapan, nah


http://4.bp.blogspot.com/_--i-epiV1SM/TQx9u8ZpnaI/AAAAAAAACLQ/vQJluuYVypM/s1600/Fullscreen+capture+12182010+101322+AM.jpg

'gambar' sahaja. hahahaha

Ariesha Sofea Danial said...

wah². sakan ya korang. xmo ajk asd pun. uwarrrrrrk.

p/s : menu² d'ats m'buatkn i grrrrrr.. stim dowh mo mamam. ahaks!!

akiss ferrero. said...

hehehehe mlm smlm lepas amek mc bha.. sedap oh!