Wednesday, October 8, 2008

What Does Raya Means For Akiss.

8 tahun dulu. Raya mmg di tunggu2 oleh aku. Walaupun umurku pd masa itu agak remaja bukan lg kanak2. Raya la masa nya nk enjoi btol. Tapi... itu dulu la... dulu....

Tahun 2001, tahun aku SPM. Tahun atuk dan nenek aku, meninggal. Atuk aku meninggal 28.02, di Tanah Suci Mekah. Nenek aku pula..meninggal 8 bulan selepas itu. Seminggu sebelum SPM. Maka, nikmat Raya seperti telah di ambil oleh Tuhan. Raya dah tak bawak maksud happy2 utk aku lagi.

Sebabnya.. masa mereka ada, seronok sgt bile balik kampung. Keluarga kami besar..maka, geng sepupu pon bsar la. Dari S'pore, Johor, Pahang, Perak, Seremban, KL, Selangor..bila semua balik, smpi xmuat rumah. Tido pon sepah2 ja. Haha. Seronok sgt bila ramai2 buat persiapan raye. Kaum macik2 akan masak2 kt halaman blkg umah, masak ketupat, rendang, mcm2 la...geng apak2...gotong royong bersihkan halaman. Kaum kanak2 (chait..kanak2 lg ke?) mcm aku ni mmg xde keja lain la. melepak sampai jam 3-4 pagi, bersembang, main sep2, main bunga api, main kejar2, merayap sana sini., curik2 keluar bwk keta apak...yela..zmn tu kami mane ada lesen.

kalo bab kuih raya, mak aku la tokey nya. die mmg rajin buat kuih raye. tart nenas, mazola, arab, kek ceklat, eeee...byk btol kuih raye mak aku buat. aku hanye tlg rasa dan komplen je. leceh la buat kuih ni. hahah. siyes aku ckap.. sampai umo aku mase tu 16 tahun..kire anak dara la kan...aku mmg pemalas nk ke dapur. liat benar bila mak aku panggil tlg potong bawang, potong sayur.. siang ikan lg la aku xpnah buat..sampai skang aku x reti2 buat kije siang menyiang ni. wekkk.. nak muntah. anyam ketupat? lg la fail! hahahhah.

mmg dari kecik aku xsuka buat keje2 mcm tu, kalo balik kg, aku lg suke lepak ngan kasen2 lelaki aku. yg aku paling rapat adalah kasen2 aku dr Seremban, Ammar, Amirul, dan Hafizi. Dorg ni mmg rapat dan manje ngan aku, mungkin sbb dorg xde kakak..sampai skg manje, tido sebantal ngan aku. hahaha. itula aku dulu, mcm jantan, ikot ja mane2 mereka merayap. yelaa..kalo kasen2 wanita nye plak asik dok dlm bilik je...main mekap2 pastu cerita psl bf masing2..boring aku. hahaha.

kemeriahan raya di kampung aku juge bertambah2 best sbb org xhenti2 berkunjung ke umah kami. jiran2, saudara mara, kawan2....tambahan pula, arwah atuk aku ni Tok Guru Mengaji kt kampung ni. so...anak2 murid atuk aku mmg ramai, dr golongan kanak2, remaja, org dewasa, mesti dtg umah beraye ke rumah kami...mmg selama 2 minggu lebih umah kami xhenti2 org dtg. sampai letih la melayan tetamu.. so bila raya...aku akan cuti skola smpi 2 minggu. kdg smpi terlebih...hahah...maka nya, bile ramai org dtg, "ramai" la duit raya aku. hahahha. sonoknyaaaa!

haih. tp skg ni. dh 7 tahun beraya di bandar, Shah Alam. apa yang ada? mcm entri aku sebelum ini, bukan aku nk belagak aku ni org bandar, aku ni asal kl ke hape. aku ni asal melake weh. cuma aku sedih sbnrnye. aku dh kehilangan suasana beraya mcm dulu. balik melaka pon...dh xde sape. raya aku dh jd hambar sgt. takat g beraye umah pacik2 macik2 sekitar kl, seremban...ape la yg bestnye raye di kawasan perumahan? nk memanjat2 pokok tabuleh, nak kejar ayam itek pon tade, nak main mercun pon takot2 jiran sound. sejak itu..kalo raye, kami akan berkumpul di umah abg mak aku di seremban. kdg2 tidor satu mlm kt sane. yela..kalo dh jumpe budak 3 orang ni...mmg x abis program kami. hehehe.

so, ade phm kenape aku xbrape excited bile cite psal raye? sbb raye ke xraye same je.
aku mmg sensitip dgr takbir raya. masa ptg selasa ari last puase itu ari...tiba2 ade takbir raya kt TV, aku trus trus stop makan, aku rase tersekat tekak aku ni nk telan makanan, trus aku ke bilik air menangis siket. sbb aku teringat kat arwah atuk nenek aku. aku mmg rapat dgn mereka. atuk dan nenek aku mmg terbaik doh. rindu sgt2 kt mereka. sidih..aku bukan xde kampung, aku dah xde kampung! nk ilangkan boring cuti lame2..aku akan buat aktiviti biase, tgk movies...karoke, berjlan2, online 24jam, amek gambar.

budak2 opis, kawan2 semua perli.."kis..mcm mane raye sh alam...ok?" tahi la! hahahah.
dorg gak selalu mengusik, "kis....kis mmg kena kawen la...carik yg ade kampung" lagi tahi!
aku boipen takdak. xde org nak. orang nak, aku tempis! kahkahkah.

so di sini, adela sedikit pictos mase raye. byk dgn kasen2 yg aku amat close dan aku sayangi.

*pssst..sory gamba kicik. nk tgk full version g kat fesbuk aku. temkiu.

1 comment:

Anonymous said...

i cant believe this!! we are actually in the same shoes. saya 18 sekarang, atuk ngan nenek meninggal 12 tahun yang lalu pada tahun yang sama. lepas atuk ngan nenek dah tak ada, raya dekat shah alam je. rindu sangat. sapa yang boleh balik raya kat kampung dengan sedara mara, lucky sangat!!