Saturday, January 9, 2010

resepi chef akiss hari ni.

ok hai hari ni tlg mak masak (sambil masak jammin'jelly donuts di cafe world), ayam masak lomak cili api. my diet is totally died. mak aku taw my peberet kan, tp takpe. malam kang makan tomato je. hmm..dalam mimpi.

ok ini konversasi nye.

"mula2, amek cili api + kunyit hidup, xyah tumbok, "eh umah korang ade ke blender??"

ok fine. rumah sewa aku di hina.

"pastu amek kunyit, kunyit jgn besar ni, sambil tunjuk penumbuk, besar ni dah cukop, sambil tunjuk ibu jari".

saya tahu itu emak. kendian, bwg merah + serai = ketuk- ketuk ramadhan. ok, just ketuk. ramuan dikisar dididihkan, sampai ada bau, kemudian masukkan ayam yg siap cuci bersih, potong kecik-kecik.

"eh angah reti potong ayam tak?"

ok mak tak baca blog angah, or mak dh lupe ke angah kepoh cite itu hari?

kendian, letak kentang, potong ikut sukahati nak potong bape. ok kalo mak aku tanya, reti potong kentang tak? aku quit, merajuk balik parisjaya.

ok tak tak tak. jangan bakar diri sebab anakmu tak balik. berita sini.

didih sampai empuk macam tilam. bubuh santan, kalau boleh pakai kelapa parut - blender- perah - tapis - masuk dlm periuk, "jangan tak tapis terus masuk periuk plak!!"

ok sabar balqis.

"tgu sampai masak, jgn bkak api besar2 eh, jgn nak cepat masak je. dh la jenis x reti sabar!"

huuwwwwww tarik nafas carik nilai kesabaran dlm diri.

ok bye.

*sdg kecur air liur, ada ikan masin, ada telur dadar. babai diet.

3 comments:

cik EPAL said...

kecur juga air liurrr :D

Kap said...

kalau diet, tak gebu lah, beb.

busyuksayang said...

mkn ayam masak lemak cili api gak semalam...dapppp :D