Wednesday, November 9, 2016

Resipi Makanan Bayi Ozil Berumur 1 Tahun

bahan-bahan;

  1. dada ayam (antibiotic residue free)
  2. celery /  brokoli / carrots (optional ikut nak tambah sayuran apa) 
  3. bawang putih
  4. bawang merah
  5. tepung atta (unbleached flour) / gluten free flour (sometimes guna tepung beras cuma tekstur jadi kenyal) 
  6. pink himalayan salt (kalau dah guna celery, tak bubuh garam pun ok)
  7. bread crumbs/oats

cara - cara;

memandangkan saya adalah pengguna Autumnz: 2 in 1 Baby Food Processor - Steam & Blend, so proses masak jadi tersangatlah mudah. 

caranya adalah... POTONG KEKECIK SEMUA BAHAN - STEAM - BLEND!

masa blend ikut tekstur yang kamu mahu. since Dak Ojil dah setahun (gigi pun baru nak tumbuh) so tak blend sampai betul-betul hancur. bagi ada kasar sikit itu tekstur, baru seronok budak itu makan :p

dah dapat campuran bahan yang siap blend, tambah tepung. dan bentukkan bulat-bulat atau kalau rajin belilah kat daiso tekap-tekap bentuk love tu ke hahaha dan gaulkan dalam bread crumbs/oats.

tapi untuk aku yang buat stok seminggu, aku just bulat-bulat letak dalam bekas ais. bila nak makan terus goreng/steam balik guna food processor di atas, bijak kan? bila rajin aku goreng garing guna lah olive oil sekian terima kasih.

ini stock fresh untuk 1-2 hari, sebelum buh dalam freezer.

ini dah transfer stock frozen. 


yang penting,  #glutenfree #eggfree #nutsfree #diaryfree #homemadebabyfood #organic

ok bai.

ps : mak-mak yang masih survey food processor aku suggest beli Autumnz ni je sebab 2 in 1, nak beli guna kutu pun boleh. boleh halo-halo aku :D

2 comments:

Cik Izara said...

hye sis! mcmne nk beli guna kutu tu? blh email kt sy tak? siti.zara88@gmail.com tqqq :)

akiss. said...

saya dah email cik izara :)